Hoewel het nog een relatief onbekend gegeven is, toch zijn de laadtijd en snelheid van een website al ruim een jaar lang een belangrijk onderdeel van Google’s algoritme. Hoe sneller een website laadt, hoe meer dit een positief effect zal hebben op de natuurlijke vindbaarheid. Om gebruikers te helpen in het optimaliseren van hun website, lanceerde Google laatst een tool waarmee de laadtijd van een website kan worden gecontroleerd. Verder geeft deze tool ook verbetertips, zodat een optimalisatie direct kan worden toegepast.
Reden voor het waarderen van de snelheid van een website is eenvoudig: gebruikers stellen het op prijs als een website snel laadt. En aangezien Google pagina’s wil presenteren die gebruikers waarderen, wordt de laadtijd van een pagina dus meegenomen in de positionering. Met de zogenaamde Page Speed meter worden verschillende onderdelen van uw website in korte tijd geanalyseerd en de resultaten overzichtelijk weergegeven in volgorde van prioriteit en impact. Alle onderdelen van uw website worden meegenomen, van javascript tot css en van browser caching tot het schalen van plaatjes.
Tips: controleer in ieder geval of u de volgende zaken kunt optimaliseren, wat een positief gevolg zal hebben op de laadtijd van uw website:
- verklein plaatjes zoveel mogelijk (optimaliseren voor het web)
- maak gebruik van externe stylesheet bestanden (.css)
- maak gebruik van externe javascript bestanden (.js)
- kies een provider met hoge bandwidth
- analytics: gebruik de asynchrone tracking-code
- gebruik alleen webstandaarden m.b.t. HTML en CSS
Impact op vindbaarheid: gemiddeld
Hoeveelheid werk: veel
Heeft u vragen over het optimaliseren van de laadtijd van uw website? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder. Of controleer direct de huidige laadtijd van uw website met behulp van de Google PageSpeed tool (let op: indien de laadtijd van uw website onder de 75 ligt, dan raden wij u dringend aan om deze te optimaliseren).