Impact: groot

Elk zichzelf respecterend bedrijf kan er niet meer omheen: er moet nagedacht worden over het zakelijk gebruiken van social media. Meestal beseft een marketing-afdeling dat er goede kansen liggen in het gebruik van LinkedIn, Twitter en een weblog. Toch wordt het serieus opzetten van een doordacht social media beleid vaak uitgesteld, meestal omdat het bijhouden van al die media erg veel tijd kost. Maar… is dat eigenlijk wel zo?

Nieuwe technieken maken steeds meer mogelijk, ook voor het binnen de perken houden van de tijdsinvestering in social media. Er zijn veel manieren om die inspanningen te beperken, wij geven u graag enkele tips voor het effectief gebruiken van social media:

  • maak gebruik van een (we)blog zoals bijvoorbeeld een nieuwsrubriek, opinie, tips, etc. Een technisch doordacht ingerichte weblog is goed vindbaar voor zoekmachines en genereert dus nieuw verkeer naar uw website. In uw blog plaatst u links naar andere pagina’s op uw website en creëert daarmee dus nieuwe leads.
  • zorg voor een goed profiel van uw bedrijf en uw medewerkers op LinkedIn. Dit zakelijke netwerk is niet meer weg te denken; bijna elke sollicitant wordt naar aanleiding van zijn brief en CV nog even ge-googled. Integreer dus bijvoorbeeld uw blog in uw profiel; de bezoeker ervaart dat u actueel en bij de tijd bent.
  • het zakelijk gebruiken van Twitter is een onderwerp dat goed is voor veel meningen. Wij adviseren om met name zakelijke tweets te plaatsen, aangevuld met enkele persoonlijke opmerkingen. Immers: uw klant doet niet met uw bedrijf zaken, maar uiteindelijk met u! Een stukje persoonlijkheid in uw tweets heeft dus meerwaarde.

Echte tijdwinst is uiteindelijk te behalen door een combinatie van alle social media te maken: richt uw blog zodanig in dat als u een bericht schrijft, dit direct in uw LinkedIn wordt weergegeven en er automatisch ook een tweet over wordt geplaatst. U bereikt met 1 keer schrijven dus al snel 3 of meer verschillende media!

Indien u bovenstaande goed toepast, levert dit nog eens als extra voordeel op dat de vindbaarheid van uw website merkbaar beter zal worden. Immers, op diverse externe websites (blog, LinkedIn, Twitter, …?) komen links te staan naar de website van uw bedrijf. Dit merkt Google ook en dus zal de waardering voor uw website groter worden.

U ziet: u hoeft dus niet persé tijd te investeren in álle social media, ook met een eenmalige investering in het technisch goed (laten) bepalen van uw beleid boekt u al resultaat. Een laatste tip: het (laten) installeren van knoppen die het mogelijk maken om uw website te ‘delen’ geeft uw bezoekers de mogelijkheid aan hun ‘volgers’ en ‘vrienden’ te laten weten dat ze uw website waarderen. U hoeft hier niets voor te doen, er wordt door derden reclame voor u gemaakt!

Impact op vindbaarheid: groot
Hoeveelheid werk: gemiddeld

Wilt u naar aanleiding van dit artikel meer weten over de mogelijkheden van social media voor uw bedrijf? Heeft u het ontwikkelen van een doordacht beleid eigenlijk al te lang uitgesteld? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij zijn graag uw professionele partner in het ontwikkelen van uw doordachte social media beleid.